søndag den 10. maj 2015

Så er de søde kartofler plantet

Det har taget 2 måneder fra kartoflen først blev sat i vand til disse små spirer er plantet


Så kom dagen hvor de søde kartoffelspirer endelig blev klar til at blive plantet. Jeg har valgt at plante hver spire i en lille potte de første par uger så jeg bedre kan holde øje med dem og sørger for, at de får alt det vand de har brug for.



Spirerne har slået rødder og fået flotte grønne blade
Meget vand i starten
Spirerne har stået i vand hele sin tid og derfor er det vigtigt, at man vander hver dag den første uge, hver anden dag den efterfølgende uge og hver 4 dag den tredje uge. Når man når til den 4 uger kan man nøjes med at give en grundig vanding en gang om uge, måske to hvis det er rigtig varmt. Derfor har jeg de første par uger valgt at holder mine spirer i små potter, herefter bliver de plantet ud i kartoffelsække og spande.

Nye spirer på vej, de bliver bare ved med at komme
I drivhus og på friland
Der er min plan at have 1 kartoffelsæt med 3 spirer i drivhuset samt en spand med 2 spirer, derudover skal der være en kartoffelsæk med 2 spirer på friland. Jeg har lige nu 7 spirer som er plantet i små potter, men har stadig 7 nye spirer på vej som backup, i tilfælde at de første ikke overlever deres nye hjem. Hvis de overlever donere jeg nok de resterende spirer, med mindre jeg laver lidt flere eksperimenter på friland, nu må vi se hvad der sker de næste par uger inden den endelig udplantning.


Sol sol og sol
Søde kartofler er en tropisk plante og en slyngplante som strækker sine blade ud efter solens stråler. Jeg er spændt på at se, hvordan bladudviklingen bliver når der forhåbentlig snart kommer nogle dage med sol og varme. Når natte temperaturen ligger stabilt over 12 grader så er det tid til at putte kartoflerne ud i haven, indtil da må kan de nydes inden i vindueskarmen.

Hvis der er andre der dyrker sød kartoffel vil jeg meget gerne hører hvordan det går med jeres spirer:)